Budapest, 2024. november 27.
A nemek közötti bérkülönbség továbbra is komoly probléma, amely világszerte érinti a nőket. Az Eurostat legfrissebb adatai szerint az Európai Unióban mintegy 13 százalékos a bérkülönbség a férfiak javára, az EU-n belül pedig az elmúlt 9 évet tekintve Magyarországon csökkent a legkevésbé az azonos munkakörben dolgozók közötti bérszakadék, ami jelenleg 17,5 százalékos. Ez azt jelenti, hogy a munkanapjuk egy bizonyos időpontjától a nők gyakorlatilag ingyen dolgoznak férfi munkatársaikhoz
képest. Ugyanezt naptári évre vetíti a hazai GLAMOUR magazin, és az egyensúlytalanság kompenzálása érdekében minden év november közepe után év végéig már csak nőknek ad megbízást.
A GLAMOUR 2017-ben indította el Women Power kampányát, aminek célja, hogy közbeszéd tárgyává tegye a bérkülönbség problémáját, hozzájáruljon az ezen a téren megfigyelhető tabuk leépítéséhez, és változásra ösztönözze a társadalmat, magukat a nőket is tudatosabb magatartásra sarkallva.
Az idei kampány részeként kreatív projektek, közösségi média megjelenések, szakértői cikkek és videós interjúk világítanak rá az egyenlőtlenségek okaira és a lehetséges megoldásokra. A magazin kiemelt hangsúlyt fektet a bérszakadék mértékének ismertetésére, a nők alulfizetettségének hátterére, és arra, miként hat mindez a párkapcsolatokra, a családok életére, a társadalomra és a gazdaság egészére.
A kampány különlegessége, hogy a GLAMOUR saját működésében is példát mutat: a megelőző évek statisztikáit alapul véve, november közepétől év végéig kizárólag nőket foglalkoztat többek között újságírói, illusztrátori, stylist, sminkes és fodrász feladatkörökben, de a kimondottan férfidomináns fotós szakmából is csak nőket kér fel.
„Az utam során sokat köszönhetek más nőknek, akik támogattak azzal, hogy lehetőséget adtak számomra. Sokszor ez a legtöbb, amit egy másik nőnek adhatsz: kinyitsz neki egy ajtót. Nekem is kinyitottak ajtókat, de az már rajtam múlt, hogy bent is tudtam maradni” – mondja a GLAMOUR egyik idei kampányvideójában Antoni Rita gender szakértő, a Nőkért Egyesület elnöke.
A GLAMOUR magazin immár nyolcadik éve, 2017 óta ismétli az egyenlő bérezésről szóló november-decemberi kampányát. „Semmi nem indokolja, hogy ezt az akciónkat abbahagyjuk, mert bár már látunk jó példákat arra, hogy bizonyos területeken a nők több lehetőséget kapnak, mint akár csak néhány évvel ezelőtt, de a széles társadalmi hatást még nem érzékeljük Magyarországon. Nem gondoljuk azt, hogy a 17 százalék fizetéskülönbségben megállapodhatnánk. A kampányunkat addig folytatjuk, amíg azt nem
látjuk, hogy ez a különbség semmissé vált” – foglalta össze Maróy Krisztina főszerkesztő a magazin célját.