Az online adatforgalom jelentős ökológia terhelést generál: 2020-as kimutatások szerint a digitális technológiák és az internet használata mintegy 4 százalékban járul hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátásához. Fenntarthatósági törekvéseinek következő lépéseként a Ringier Hungary kiadó mérni és csökkenteni kezdi digitális médiaportfóliójának karbonkibocsátását, elsőként a hazai kiadóvállalatok közül. A folyamat a legnagyobb napi látogatószámú hazai híroldal, a Blikk karbonhatékonyságának mérésével indul idén nyáron, együttműködésben a Carbon.Crane csapatával.
Médiavállalati tevékenységének környezetterhelését 2021 óta méri és csökkenti tudatosan a Ringier Hungary, a Blikk, a Glamour, a Kiskegyed, a Sportal.hu, a GEO magazin, az EgészségKalauz.hu, és számos további digitális és nyomtatott kiadvány kiadója. 2021-ben elkészített hivatalos karbonlábnyom-felmérését követően elsősorban a kiadó üzemeltetése, energiahatékonysága, a kiadványokhoz felhasznált csomagolóanyagok és a remittenda-gazdálkodás terén vezettek be változtatásokat a fenntarthatóbb működés érdekében. Felismerve azt, hogy a nyomtatott kiadványok előállítása és terjesztése mellett a digitális médiatevékenység is jelentős ökológiai terhelést generál, a kiadó most online médiaportfóliójának karbonhatékonyságát is mérni kezdi.
„Médiavállalatként nemcsak abban van felelősségünk, hogy az olvasóinkat tájékoztassuk a fenntarthatóbb életmód lehetőségeiről, de abban is, hogy a saját működési és gyártási folyamataink tekintetében is ökotudatosabbak legyünk. Különösen igaz ez akkor, ha egy médiacég kiemelkedő látogatottságú és adatforgalmú online médiaporfólióval rendelkezik, hiszen azt már tudjuk, hogy a digitális környezetterhelésre legalább akkora figyelmet kell fordítanunk, mint a nyomtatott sajtótevékenységhez kötődő folyamatokra, például a papírgazdálkodásunkra” – mondta Kovács Tibor, a Ringier Hungary ügyvezető igazgatója.
A kiadó első lépésben a legnagyobb napi látogatószámú híroldal, a Blikk karbonhatékonyságát kezdi mérni 2023 nyarán. Ezt követheti a későbbiekben a Kiskegyed, a Sportal.hu, a Glamour és az Egészségkalauz mérése is.
A Ringier partnere ebben a Carbon.Crane csapata és az általuk fejlesztett Website Karbon Monitor, amely az adatfelhasználás vizsgálatával teszi mérhetővé az adott website karbonkibocsátását, valamint megoldásokat is kínál annak csökkentésére, úgy, hogy a látogatók végül egy gyorsabb és jobb felhasználói élményt adó, ráadásul környezetbarát weboldalon böngészhessenek.
„A website-ok minden egyes oldalletöltése szerverek közötti adatforgalmat, az pedig nagy mértékű energiafelhasználást, így szén-dioxid kibocsátást generál. Ugyanez igaz az e-mailezésre és az online marketingkampányokra, és összességében minden digitális technológia használatára. Egy olyan nagy forgalmú és összetett struktúrájú website monitorozása, mint amilyen a Blikk, időigényes és nagy feladat, de fontos, hogy a Ringier úttörő kíván lenni ezen a téren, hiszen a weboldalak karbonkibocsátásának csökkentésére rendelkezésre állnak olyan megoldások, amelyekkel úgy érhető el a kisebb digitális ökolábnyom, hogy sem a website által nyújtott felhasználói élmény, sem az oldal látogatottsága nem sérül. A nagyméretű vizuális elemek számának csökkentésével, méretük optimalizálásával, rendszerfontok használatával és programozói beállítások módosításával sokat tehetünk annak érdekében, hogy az oldalbetöltések kevesebb energiafelhasználással járjanak, így a weboldal környezetkímélőbbé váljon. Ez pedig egyre több látogatónak lehet vonzó alternatíva a netezésben – mondta el a most induló együttműködés kapcsán Huszics György, a Carbon.Crane ügyvezető igazgatója.