2023-03-24

A szakértelemnek nincs neme

A Ringier kiadó mérni és fejleszteni kezdi a nők láthatóságát a médiamegjelenésekben

Tegnap este, az idei Glamour Women of The Year Gálán jelentette be a Ringier Hungary médiavállalat, hogy portfóliójával csatlakozik a nemzetközi EqualVoice kezdeményezéshez, melynek célja, hogy növelje a nők láthatóságát, szakértői jelenlétét a médiatermékekben. Az EqualVoice mozgalom célja, hogy csökkentse azt a minőségi és mennyiségi aszimmetriát, amely globális szinten megfigyelhető a férfiak és nők szakértői megszólalása terén a médiában.

A Global Media Monitoring Project 2021-es elemzése szerint világszintű összesítésben a médiamegjelenések 82 százaléka férfiakról szól. A nők, mint egy-egy tudományág, szakma, szakterület képviselőinek alulreprezentáltsága tehetségektől, véleményektől és végső soron több női példaképtől fosztja meg a köztudatot, a sokszínűséget, a jelenlegi és következő generációk fejlődését.

Ezt az egyensúlytalanságot felismerve a svájci központú Ringier Csoport már 2019-ben elindította az EqualVoice kezdeményezést azzal a céllal, hogy növelje a nők hangját, láthatóságát a médiában. Hogy a jelenséget mérhetővé, így elemezhetővé tegyék, és a fejlődést is nyomon követhessék, a Ringier házon belül fejlesztett egy szemantikai alogritmuson alapuló szoftveres megoldást, amely képes arra, hogy újabb és újabb nyelveket megtanulva elemezze a nők és férfiak mennyiségi és minőségi említését az online és a nyomtatott médiában, a szöveges, képi és videós tartalmakban egyaránt. Ez a mutatószám az ún. EqualVoice faktor, amelyet 2022-ben a Svájci Szövetségi Technológiai Intézet (ETH Zürich) validált.

„Az EqualVoice faktor objektivitása képezi az alapját a tényeken alapuló vitáknak, amelyek mérhető változáshoz vezetnek – ez az EqualVoice mögött meghúzódó eredeti ötlet”

– foglalta össze a kezdeményezés magvát Annabella Bassler, a svájci médiacsoport pénzügyi vezérigazgatója, az EqualVoice alapítója.

Az EqualVoice mérések 2020 óta tartanak svájci és lengyel sajtótermékekben, többek között a svájci Blick, a Beobachter, a Bilanz, a Cash, a Handelszeitung, a GaultMillau és Schweizer Illustrierte kiadványokban, valamint a Forbes Women, a Business Insider, a Newsweek lengyel kiadásában. Hozzájuk csatlakozik most a magyarországi Ringier-márkák közül a Blikk.hu, a Kiskegyed.hu, a Glamour.hu, az EgészségKalauz.hu, a Noizz.hu. Tartalmaik szoftveres elemzése idén év elején elkezdődött, az első negyedéves adatokat hamarosan megismeri a kiadó. A szerkesztőségek ezen adatok fényében készítik el a nemek közötti egyensúly növelésére vonatkozó stratégiáikat, figyelembe véve az adott kiadvány sajátosságait, olvasóközönségét, márkacéljait is.

“Tudatában vagyunk a média felelősségének minden olyan társadalmi vagy környezeti jelenség terén, ahol a kívánt változás szemléletformálással kezdődik. Legyen szó akár a társadalmi sokszínűség és befogadás előmozdításáról, akár egyenlő lehetőségek teremtéséről vagy a fenntartható fejlődés sokrétű kihívásairól, médiavállalatként mi az újságírói eszközeinkkel tudjuk tenni a legtöbbet. S mint mindig, most is a saját házunk táján nézünk szét először és kezdünk változtatni, ha szükséges. Büszke vagyok rá, hogy az EqualVoice-nak köszönhetően úttörő szerepet tölthetünk be a hazai médiában azon a téren, hogy a női szerepekkel kapcsolatos sztereotípiákat leépítsük, és idővel már egyáltalán ne is legyen értelme női és férfi szerepeket megkülönböztetnünk”

– mondta a tegnap esti bejelentés alkalmával Kovács Tibor, a Ringier Hungary médiavállalat ügyvezető igazgatója.